Activități Educative

Principalele concepte promovate

  • Abordarea globală a dezvoltării copilului;
  • Perspectiva integrată asupra serviciilor destinate copiilor în perioada copilăriei timpurii;
  • Educaţia centrată pe copil;
  • Domeniile experienţiale; 
  • Predare integrată;
  • Orice activitate din grădiniţă este o experienţă de învăţare.

Activitățile pe domenii experiențiale sunt activitățile integrate sau pe discipline desfășurate cu copiii în cadrul unor proiecte planificate în funcție de temele mari, precum și de nivelul de vârsta și de nevoile și interesele copiilor din grupă.

Domeniile experiențiale: experienţe de învăţare în domenii de cunoaştere interdisciplinare.

Cele 5 domenii principale de cunoaștere sunt:

  • Domeniul estetic şi creativ 
  • Domeniul om şi societate 
  • Domeniul limbă şi comunicare 
  • Domeniul ştiinţe 
  • Domeniul psiho-motric

Predarea integrată

Predarea integrată permite adresarea echilibrată a tuturor domeniilor de dezvoltare prin angajarea copilului în experienţe diverse de învăţare şi oferă posibilitatea construirii cunoaşterii în mod sistemic, stabilind conexiuni între concepte, obiecte, fenomene, evenimente, acţiuni, sentimente. Experienţele de viaţă ale copilului sunt interdisciplinare şi implică toate domeniile de dezvoltare. La fel trebuie să se construiască şi învăţarea lui pentru a fi semnificativă şi cu efecte de lungă durată.

Orice activitate din grădiniţă este privită ca o experienţă de învăţare

Activităţi pe domenii experienţiale – în grădiniță: activităţi tematice care implică experienţe de învăţare din mai multe domenii experienţiale sau a unui domeniu experienţial (care este interdisciplinar) ce pot fi desfăşurate sub forma unor proiecte sau ca activităţi ce îmbină mai multe forme de organizare: individual, grup, perechi, frontal.

Exemple de teme săptămânale:

  • Zâna Primăvară
  • Surprizele toamnei
  • Polul Nord
  • Magia dansului
  • Săptămâna muzicii
  • Lumea acvatică
  • Bunele maniere
  • Educație rutieră
  • Diversitate culturală
  • Universul
  • O lume în mișcare
  • Viața la fermă
  • Meserii
  • Învățăm să trăim sănătos
  • Sentimente, emoții
  • Respect și vreau să fiu respectat
  • Sunt român

Activități de învățare experiențială – în afara grădiniței:

  • Teatru de păpuși, piese de teatru la Teatrul Național Timișoara, circ, muzee, spectacole, expoziţii;
  • Vizite la Grădina Zoologică şi la Grădina Botanică;
  • Vizite la: Aeroport, Pompieri, școli, fabrică de pâine, fabrică de jucării, Planetarium, cabinet de stomatologie, librării, Muzeul satului, Muzeul de vânătoare, Herghelie Izvin, Parcul Dendrologic Bazoș, Parcul Buziaș;
  • La colindat la părinți acasă;
  • La recoltat de grâu, la cules de porumb;
  • Plimbări cu mijloacele de transport în comun;
  • La cumpărături de legume și fructe în piață;
  • Educație ecologică: implicare în proiectul “Let’s do it Romania”
  • Implicarea în diferite proiecte umanitare: ex. “Dăruiește din inimă”

Activități de învățare experiențială – în grădiniță:
Implicarea în evenimente și proiecte: Ziua Copilului, Ziua Familiei, Arta de a iubi, Foc!! Cine ne salvează?, Primul ajutor, Cowboy day, Ziua indienilor, Ziua prinților și prințeselor
Prepararea de prăjituri, pregătire de compot și pus de murături;
Adoptarea de pomișori din grădina grădiniței (fiecare alege un pom pe care îl îngrijește, urmărind schimbările de-a lungul anotimpurilor).
Îngrjirea unui animăluț din mini grădina-zoologică din curtea grădiniței: brăscuțe țestoase, iepurași, găinușe, porcușori de guineea, papagali.

Jocuri şi activităţi alese: activităţi alese de copii, având puse la dispoziţie diferite variante de jocuri şi activităţi: biblioteca, teatru de păpuși, construcții, joc de masă, artă, joc senzorial.

Rutinele, tranziţiile, activităţile opţionale, activităţi din perioada după-amiezii.

Zi de nebunii: o dată pe lună organizăm o zi specială în care facem lucruri deosebite, distractive (ex. Ziua de desenat în frișcă, Ziua de Experimente de tot felul, Ziua de dans, Ziua în pijamale)

Toate tipurile de activităţi reprezintă diferite momente ale programului zilnic al copilului în grădiniţă şi toate reprezintă oportunităţi de învăţare în modul cel mai natural al copilului.

Back to Top